براساس تحقیقات انجام شده برند هیوندای یکی از بهترین برندهای تولید کننده خودروهای خارجی محبوبیت بسیار زیادی در بین مشتریان خودروهای وارداتی دارد. اما چرا؟ چرایی این موضوع را در ادامه مقاله خواهید خواند. پریوسدر میان برندهای وارداتی، جایگاه نخست هیوندای تثبیت شده است و بقیه برندها نتوانسته اند تاج سلطنت را از این برند بگیرند. با این حال بررسی سهم بازار این برند در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نشان میدهد هیوندای در حال از دست دان سهم خود از بازار است. سهم بازار این برند طی دو سال از ۴۶ درصد به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است که نشانه خوبی نیست. شرکت دیگر این مجموعه، کیا هم وضعیت کم و بیش مشابهی دارد. هرچند نوسانات در کیا بسیار خفیف تر از هیوندای است و کیا عملا بدون دغدغه خاصی در مرز سهم بازار ۱۶ تا ۲۰ درصد حرکت میکند. در کنار اینها باید از تویوتا نام برد، برندی که روزگاری یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای وارداتی بود و برخلاف این روزها که برای کسب رتبه سوم در حال جنگ است، رتبه نخست را با اقتدار در اختیار داشت. تویوتا هم البته در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ نوسانات زیادی نداشته و نوسانات سهم بازار این شرکت را بیش از هر چیز می توان ناشی از تغییرات قوانین و محدودیتها در عرضه محصولات دانست. این شرکت هم اکنون در مرز ۱۱ درصد سهم بازار قرار دارد که از سال پیش کمتر است. در میان چهار شرکت صدرنشین، باید رنو را برنده اصلی دانست؛ شرکتی که روزگاری نه چندان دور به عنوان یک بازیگر کوچک در بازار خودروهای وارداتی کشور حضور داشت و سهم بازار کمتر از دو درصدی این شرکت در سال ۱۳۹۲ نیز نشان از این موضوع دارد اما با تغییرات مدیریتی و البته تغییر نگرش واردکننده محصولات رنو نسبت به بازار ایران، شاهد اوج گیری عجیب رنو هستیم به گونه ای که هم اکنون سهم بازار این برند با افزایش بیش از هفت برابر نسبت به سال ۹۲، به بالای ۱۵ درصد رسیده است و رتبه سوم جدول واردات کشور را از آن خود کرده و شاید اگر مدلهای جدید این برند سال پیش به بازار میآمدند، رنو به راحتی میتوانست کیا را نیز مغلوب کند و رتبه دوم را به دستآورد. هیوندایدر میان محصولات وارداتی هیوندای، سانتافه با واردات ۹۱۵۳ دستگاه به تنهایی سهم ۴۳ درصدی از واردات کل این شرکت را از آنِ خود کرده است و البته به تنهایی سهمی ۱۲ درصدی از بازار خودروهای وارداتی کشور دارد. برای درک کاهش سهم سانتافه در بازار بد نیست نگاهی کوتاه به سهم بازار این خودرو در سالهای قبل بیندازیم، جایی که سانتافه در سال ۱۳۹۳ سهمی معادل ۱۵۴ درصد بازار را در اختیار داشت و این سهم در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۸ درصد بود. کاهش سهم سانتافه را بیش از هر چیز می توان به حضور رقبای جدید در بازار نسبت بداد. حضور این رقبا در کنار معرفی نشدن نسل جدید سانتافه باعث شده این خودرو اندکی از سهم بازار خود را از دست بدهد. هر چند با این وجود حضور سانتافه را می توان همچنان بسیار پرقدرت دانست چرا که با وجود حضور موج جدید شاسی بلندها در بازار، این خودرو همچنان قدرتمند در بازار حضور دارد. در رتبه دوم شاهد حضور ix35 هستیم؛ خودرویی که در نسل جدید باز هم با نام آشنای توسان به بازار بازگشته است. این خودرو البته سال را بسیار بد آغاز کرد و علت اصلی آن هم خبرهای مربوط به حضور نسل جدید این خودرو بود و به همین دلیل مدلهای نسل پیشین آن کمتر مورد استقبال قرار گرفت تا جایی که نسل پیشین آن در سهماهه نخست سال شاهد واردات تنها ۱۲۲ دستگاه بود. این روند تا حضور نسل جدید توسان ادامه داشت اما با معرفی مدلهای جدید توسان ورق به نفع این خودرو برگشت و ناگهان شاهد رونق دوباره واردات این خودرو بودیم. نسل جدید توسان از نظر ظاهری، خودروی به روزتری نسبت به نسل پیشین است و از نظر آپشنها هم خودروی کاملی است و البته حضورش در کلاس کراس اوورها باعث میشود خودروی محبوبی باشد تا جایی که واردات آن در سهماهه تابستان ناگهان به حدود ۱۵۰۰ دستگاه رسید و توانست این روند موفقیت آمیز را تا انتهای سال ادامه دهد به گونه ای که در پایان سال ۱۳۹۵ در مجموع ۵۵۶۹ دستگاه توسان وارد کشور شد تا این خودرو بتواند سهمی بیش از ۲۶ درصد از سبد محصولات هیوندای را از آن خود کند. می توان پیش بینی کرد روند موفقیتهای این خودرو امسال هم ادامه پیدا کند هرچند حضور رقیبی همچون اسپورتیج قطعا کمی توسان را تحت فشار قرار میدهد. در رتبه سوم، سدان سوناتا ایستاده است؛ خودرویی که نسل جدید آن هرچند در آغاز با روند کندی وارد کشور شد اما به مرور شاهد استقبال بازار از آن بودیم تا در انتهای سال ۳۱۰۶ دستگاه سوناتا وارد کشور شود هر چند در نهایت در این بخش نتوانست از پس رقیب هم وطن و هم گروهی خود، اپتیما برآید و به رتبه دوم در این بخش رسید. سوناتا البته باید رتبه دوم را هم قدر بداند چرا که روند آغاز سال این خودرو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر قرار بود با روند آغاز سال به کار خود ادامه دهد شاید در پایان سال شمار واردات آن حتی به کمتر از ۲ هزار دستگاه میرسید اما به مرور توانست جای خود را در بازار خودروهای وارداتی کشور باز کند. روند موفقیتهای سوناتا قطعا امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد ضمن آنکه امسال شاهد عرضه مدلهای هیبرید آن هم خواهیم بود که قطعا می توان در روند موفقیتهای سوناتا موثر باشد. کیابرترینهای کیا در سالهای اخیر معمولا خودروهای شاسی بلد و کراس اوور بوده اند اما در سال ۹۵ شاهد اوج گیری ی سدان در محصولات کیا هستیم، جایی که اپتیما توانست با واردات ۳۹۱۷ دستگاه، سهمی ۳۱ درصدی در سبد محصولات کیا را به خود اختصاص دهد و بالاتر از مدلهای کراس اوور و شاسی بلند اسپورتیج و سورنتو نشست. کیا سونتو در رتبه دوم ایستاده است. خودرویی که پس از یک غیبت چند ساله به بازار بازگشت و مورد استقبال هم واقع شد. سورنتو البته در نهایت نتوانست از پس رقیب قدرتمند خود، سانتافه بربیاید اما عملکرد خوبی داشت و در بازار خودروهای شاسی بلند بالای ۲۰۰ میلیون تومان، دومین رتبه را به دستآورد. در رتبه سوم باز هم شاهد حضور یک سدان هستیم، جایی که سراتو توانست با واردات ۲۷۹۸ دستگاه، سهمی بیش از ۲۰ درصد از سبد کیا را از آن خود کند. این خودرو محبوبیت زیادی در بازار ایران دارد و مهم تر اینکه در اواخر سال در مدلهای فیس لیفت روانه بازار شد که بر شمار خریدارانش افزود. رنواصلی ترین سلاح رنو در بازار در سال گذشته کراس اوور داستر بود، خودرویی که به لطف قیمت مناسب، نشان رنو، توان فنی قابل قبول و البته سامانه متحرک چهارچرخ که در خودروهای رنج ۱۰۰ میلیون تومان گزینه کمیابی است توانسته در بازار موفق باشد. ضمن آنکه شرایط فروش مناسب رنو هم باعث شده این خودرو یکی از محبوب ترینهای بازار باشد. در سال گذشته در مجموعه ۳۳۳۲ دستگاه رنو داستر وارد بازار کشور شد. در رتبه دوم سبد محصولات رنو در ایران، باز هم شاهد حضور یک کراس اوور هستیم، جایی که رنو کپچر با واردات ۲۵۰۴ دستگاهی ایستاده است. فلوئنس سومین خودروی محبوب رنو محسوب میشود تا پای سدانها هم به لیست محصولات رنو باز شود. در سال گذشته در مجموع ۲۳۵۸ دستگاه فلوئنس وارد ایران شد تا این خودرو بتواند سهمی ۲۰ درصدی از محصولات رنو را از آن خود کند. فلوئنس هرچند از نظر آپشنها از رقبای کره ای عقبتر است اما در مقابل امتیاز یک خودروی اروپایی را دارد ضمن آنکه سواری نرم، موتور پرقدرت و دوام محصولات رنو باعث شده خریداران در بازاری با طیف گسترده خودروها، همچنان فلوئنس را انتخاب کنند. نظر شما در مورد خودروهای وارداتی به ایران چیست؟ از نظر شما کدام یک از خودروهای معرفی شده در بین ایرانیها از محبوبیت زیادی برخوردار است. منتظر نظرات شما عزیزان هستیم. |
||