اما اگر به این سادگی بود همه میتوانستند این کار را انجام دهند و دیگر نیازی به آموزش سئو نبود و هربار که موتورهای جستجو فرمول را عوض میکردند همه چیز از یاد میرفت. البته افرادی از این روش استفاده می کرده اند. یعنی فرمول رتبه بندی امروز را کشف کرده و از آن استفاده مینمودند سپس هنگامی که آن فرمول تغییر میکرد و فرمول جدید را کشف مینمودند. به این ترتیب همواره در یک دوره باطل قرار داشتند. شما هم به جای این که به این کار بی نتیجه روی بیاورید، بهتر است بدانید که اگر واقعا SEO را درک کنید همه چیز برای شما آسان و در دسترس خواهد بود.
به عبارت بسیار ساده SEO یعنی بهینهسازی سایت در جهت راحتی و سودمندی برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو. برای درک کامل این مفهوم به این فکر کنید که چه کسانی مخاطب وب سایت شما هستند. درواقع مردم، مخاطبان اصلی هستند نه موتورهای جستجو. آنها هستند که میخواهند بدانند در وب سایت شما دقیقا چه چیزی برای عرضه وجود دارد. مطمئنا آنها از جستجوی یک کلید واژه در گوگل هدفی دارند. ممکن است به دنبال پاسخی برای سوالشان باشند. راه حلی برای مشکلشان جستجو کنید و در کل انتظار دارند با انجام موتورهای جستجو نیازشان برآورده شود. پس هنگامی که سعی در درک SEO دارید همواره کاربران را نیز در ذهن داشته باشید. سعی کنید خودتان را در جای کاربران بگذارید تا بفهمید هنگامی که بر روی نتایج یافته شده توسط موتورهای جستجو کلیک میکنند انتظار دارند با چه مطالبی مواجه شوند.
معماری وب سایت یعنی نحوه ی ارتباط صفحات آن با یکدیگر. این نکته اغلب به عنوان یکی از تاکنیکهای SEO نادیده گرفته شده و معمولا این موضوع بر عهده طراحان وب سایت گذاشته میشود. چنانچه در هنگام طراحی نحوه پیمایش سایت موتورهای جستجو نادیده گرفته شوند دیگر تکنیکهای SEO که در سایت به کتار رفته شانس موفقیت کمتری خواهند داشت. معماری سایت که گاهی با معماری اطلاعات از آن یاد میشود اساسا یعنی صفحات وب سایت چگونه با یکدیگر مرتبط هستند. به عبارت دیگر یعنی شما به عنوان مالک سایت چگونه در هر صفحه، به صفحات دیگر لینک داده اید. نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر به بازدید کنندگان و نیز موتورهای جستجو میگوید که کدام صفحات مهم هستند و کدام صفحات اهمیتی ندارند.
در مبحث آموزش سئو میخواهیم توضیح دهیم که چه بک لینکی مناسب است؟ این سوالی است که تمام وب مستران حرفهای از خود میپرسند، اکثرا فکر میکنند برای یک بک لینک خوب فقط داشتن پیج اتوریتی مهم است اما کاملا برعکس؛ پیج اتوریتی رتبه جزئی از سایت شماست. به جز پیج اتوریتی باید به موارد زیر توجه کرد:
– قالب زیبا و سبکی داشته باشد
– تبلیغات متنی، بنری و پاپ اپ زیادی در سایت نباشد
– دارای سئوی خوبی باشد
– ایندکس بالایی داشته باشد
– پیج رنک بالایی داشته باشد
– ورودی گوگل بالا و ای پی و بازدید خوبی داشته باشد
– رتبه الکسا بالایی داشته باشد
الکسا یک وب سایت آنالیز کننده ترافیک وب سایتها است و وب سایتها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی میکند. الکسا در سال۱۹۹۶ توسط دو نفر به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایهگذاری شد. در سال۱۹۹۹ الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ ۲۵۰ملیون دلار خریداری شد و بعد از آن همکاریهایی با گوگل، مایکروسافت، پروژه دایرکتوری باز DMOZ و غیره داشته است.
بی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است. الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و کار با آن جزئی از سرفصلهای آموزش سئو است، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبههای زیر صد هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مسترها قرار گرفته است.
الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، به وب سایتها رتبه میدهد و امکان بررسی آمار و تعداد بازدید کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد. در آموزش سئو بطور معمول کار با این دسته سایتهای کاربردی آموزش داده میشود، سایتهایی از قبیل الکسا و GT Metrix و…
رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر اساس مجموع بازدیدهای ۳ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربر که تولبار یا نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند میباشد، به نحوه ای که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده و به هر صفحه ای که سر میزند یکمورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت میشود و با توجه به نوع ورود و غیره این اطلاعات در الکسا ذخیره میشوند.
مفهوم dynamic serving یا همان سرویس دهی مجزا یا کد HTML متفاوت
یکی دیگر از مباحث آموزش سئو معرفی روشی است که در آن کدهای HTML به نمایش گذاشته شده برای کاربر با توجه به نوع دستگاهی که سایت با آن مورد دسترسی قرار میگیرد، فرق میکند ولی URL سایت تغییری نخواهد داشت.
در صورت انتخاب این نحوه پیکربندی، لازم است به google اعلان کنید محتوایی که crawl (بررسی، جمعآوری و فهرست بندی) میکند، ممکن است در دستگاههای مختلف دارای ظاهری متفاوت باشد. یکی از کاستیهای عمده روش مزبور این است که قبل از ارائهی محتوا به کاربر، باید پردازش بیشتری بر روی آن انجام شود. این روش زحمت و بار اضافی بر دوش سرور میگذارد و سبب کندی و افت کارایی آن میشود.
مفهوم on-page و off-page سئو چیست ؟
از نظر مفهومی دو روش برای بهینهسازی سایت وجود دارد :
روش اول: روش on-page-seo (سئو داخلی) است که این روش شامل ارائهی محتوای خوب، کلیدواژههای مناسب، تخصیص عنوان مرتبط و مناسب به هر صفحه و غیره میباشد.
روش دوم: روش off-page-seo (سئو خارجی) است که این روش شامل ایجاد لینک، افزایش میزان محبوبیت لینک با ارسال آنها به دایرکتوریهای باز، موتورهای جستجو و تبادل لینک و غیره میباشد.
به روش یا تکنیک نوشتن متنها در صفحات سایت به گونهای که به خوبی دیده شوند، در اصطلاح Seo Copywriting میگویند. در واقع این متون میبایست به راحتی توسط وبگردها خوانده شود و کلمات جستجوی خاص را هدف قرار دهند. مقصود از بکارگیری این تکنیک بالا بردن رتبه سایت یا صفحات سایت در نتایج search engine ها به ازای واژگان مورد جستجو میباشد.
علاوه بر بهبود قابلیت رویت و دیده شدن سایت در نتایج موتورهای جستجو، seo copywriting اغلب دیگر المانهای داخل صفحات را برای واژگان مورد جستجو بهینه میسازد. این المانها میتوانند شامل تگ عنوان title، تگ توصیف description، واژههای کلیدی keywords tags، و heading ها و متنهای alt باشند.
استفاده از شبکههای اجتماعی باعث ارسال سیگنالهایی به موتورهای جستجو میگردد که این سیگنالها تاثیر بسیار مثبتی در رنک وب سایت خواهند داشت. اخیرا اهمیت این سیگنالها برای موتورهای جستجو بیشتر شده و اهمیت بیشتری برای آن قائل هستند. بنابراین بهترین شبکههای اجتماعی در جهت کسب و کار خود را بیابید و صفحه شرکت و مجموعه خود را در آن راهاندازی نمایید و با آن شروع به فعالیت نمایید. چند نکته در مورد شبکههای اجتماعی:
– سعی نمایید هرچند روز ارسال جدیدی بر روی صفحه خود داشته باشید.
– مشتریان خود را ترغیب نمایید تا صفحه شبکه اجتماعی شما را لایک نمایند.
– با منابع کاری خود از طریق شبکه اجتماعی متصل شده و از طریق صفحه خود فعالیت نمایید.
– اخبار مهم و مقالات جدید را بر روی شبکههای اجتماعی خود بارگذاری نمایید.
در حقیقت مدت زمان ماندن کاربران وب سایت در سایت مهمترین فاکتور رنک دهی موتورهای جستجو میباشد و بنابراین میبایست سعی نمایید هرچه میتوانید مدت زمان کاربران را در سایت خود بالا ببرید. روشهای مختلفی برای بالا بردن مدت زمان گشت زنی کاربران در وب سایت وجود دارد که در بخش زیر به چند مورد از آن اشاره مینماییم:
– ارائه مقالات کامل و مفید در سایت در زمینه شغلی
– تبدیل سایت به مرجع تخصصی اطلاعات در زمینه مورد نظر
– طراحی سایت بصورت کاربر پسند و مفهومی تا کاربر را تشویق به ماندن در سایت نماید
– ارائه اطلاعات سایت بر اساس نیازمندیها و اولویتهای کاربران شما
چندین ماه است که گوگل نسخه موبایلی را یکی از فاکتورهای رنکدهی وب سایت در نتایج جستجو درنظر گرفته استو بنابراین سایتهایی که نسخه موبایلی دارند رتبه بهتری در موتورهای جستجو خواهند گرفت. امروز با توجه به افزایش گسترده استفاده کنندگان از موبایل و تبلت برای مرور وب سایت طراحی نسخه موبایلی وب سایت بسیار ضروری است. در حقیقت کاربر میبایست بتواند توسط موبایل و تبلت به راحتی و بدون نیاز به اسکرول صفحه و زوم، وب سایت شما رویت نماید و مطالب آن را مطالعه نماید.
همچنین در صورتی که وب سایت شما امکان خاصی را در اختیار کاربران قرار میدهد، کاربران میبایست بتوانند عملیاتهای لازم را در سایت شما به راحتی انجام دهند در غیر این صورت ممکن است وب سایت شما را به دلیل عدم نمایش درست در موبایل و تبلت ترک نمایند که به ضرر کسب و کار شماست.
سرعت وب سایت یکی از مهمترین المانها و فاکتورهای موتورهای جستجو برای رنکدهی سایتهاست، بنابراین هرچه میتوانید سرعت لود شدن وب سایت خود را بالاتر ببرید و از گرافیکها و المانهای سنگین در سایت کمتر استفاده نمایید. در صورت امکان بهتر است به جای هاست اشتراکی؛ سرور وی پی اس و یا اختصاصی تهیه نمایید که سرعت بهتری دارند. همچنین سعی کنید از گیفها و تصاویر متحرک پرحجم در سایت استفاده نکنید زیرا که باعث خسته شدن کاربر میشود و امکان دارد از سایت شما خارج شود که در سئوی سایتتان موثر است.
سئوی کلاه سیاه معمولا به روشهای گفته میشوند که سایت را سریع به صفحه اول گوگل منتقل مینمایند و معمولا ریسک دارند و ممکن است موتورهای جستجو متوجه این روشها شوند و سایت را به کلی از نتایج جستجوی خود خارج سازند. معمولا سئوکاران کلاه سیاه بر روی گرفتن بک لینکهای بسیار با حجم بالا از سایتهای مختلف و تمرکز بر روی استفاده از کلمات کلیدی در لینکهای ورودی به وب سایت کار خود را پایهگذاری مینمایند. اما باید گفته شود که این روش موقتی جوابگو است و بعد از مدتی رتبه سایت شما سقوطی خواهد شد و نتیجه مطلوب را نخواهید گرفت. از این روش در آموزش سئو کمتر استفاده میشود زیرا که نتیجه مورد نظر را به کاربر نمیدهد و به ضرر سایت است.
سئوی کلاه سفید به روشهای اصولی و درست سئو گفته میشود که معمولا در بلند مدت جواب میدهند و در این روش سئو معمولا بر بهینه سازی صفحات وبسایت، تولید محتوا برای وب سایت و گرفتن لینکهای ورودی باکیفیت به وب سایت تمرکز میگردد. این روش به رضایت کاربران وبسایت از وبسایت با ارائه مطالب با کیفیت به بهترین وجه ممکن تمرکز دارد که هیچ ریسکی را نیز متوجه وبسایت نخواهد ساخت و تاثیر آن بر روی وبسایت بلند مدت و دائمی خواهد بود. شایان ذکر است که این نوع بهینهسازی کردن بهترین روش است زیرا که اصولی و مناسب پایهگذاری شده است و برای مدتهای طولانی میتواند جوابگو نیازهای کاربران و همچنین موتورهای جستجو باشد. معمولا موسسات یا آموزشگاه سئو که در زمینه آموزش سئو فعالیت دارند از این روش برای تدریس استفاده میکنند.
هنگامی که استانداردهای سئو را دربارهی صفحات وبسایت خود انجام دادید، نوبت به بررسی Link میرسد. به زبان ساده Link Popularity یعنی تعداد لینکهایی که به وبسایت شما منتهی میشوند. در این موضوع علاوه بر تعداد صفحاتی که به شما لینک دادهاند اهمیت و کیفیت آن صفحات نیز مهم است. به یاد دارید anchor text مورد استفاده برای لینک دادن به سایت شما نیز اهمیت دارد. علاوه بر اینها الگوریتمهای link popularity در موتورهای جستجو قدمت لینکها را نیز در نظر میگیرند. یعنی لینکهای قدیمیتر قدرت بیشتری دارند. همچنین موتورهای جستجو سعی میکنند میزان ارتباط محتوای سایتی را که به شما لینک داده است در محاسباتشان لحاظ نمایند.
البته این کار به علت فردی بودن بیش از حد این مسائل دشوار میباشد. موتورهای جستجو برای چیزی که میتوان از سایتهای دیگر در مورد link popularity شما دریافت و نسبت به چیزی که از محتوای سایت شما دریافت میشود اهمیت بیشتری قائلند. علت اصلی این کار به زبان ساده این است که نمیتوان به صاحب سایت اعتماد کرد. در واقع link popularity یکی از مولفههای فرمول موتورهای جستجو برای رتبهبندی سایت میباشد. عرف این است که وقتی شخصی به سایت شما لینک میدهد یعنی آن سایت را خوب و مفید میداند و میخواهد که بازدیدکنندگان سایتش را به مطالب شما دعوت کند. بنابراین سایتهایی که بیشترین لینکها را دارند احتمالا بهترین سایتها هستند. موتورهای جستجو لینکها را به صورت رای میبینند.
از آنجایی که نمیخواهیم برای تعیین میزان موفقیت کارهایی که در راستای اهداف سئو انجام شد گزارشها رتبه بندی را معیار قرار دهیم به آیتم مناسبتری نیاز داریم که آن Web Analytics یا تحلیلگر وب میگویند. استفاده از این تحلیلگر آسان است و تنها هزینهی آن این است که اطلاعات مورد نظر را در اختیار گوگل قرار دهید. این ابزار نسبت به روزهای ابتداییاش بسیار پیشرفت کرده و تقریبا برای تحلیل تمام وب سایتها اولین انتخاب میباشد. تنظیمات اولیه این تحلیلگر بسیار ساده است.
هر عملیاتی که یک بازدیدکننده در وبسایت انجام میدهد Conversion نامیده میشود. در واقع Conversion معیار بسیار مهمی در سئو به حساب میآید زیرا با توجه به این معیار می توان دریافت که کدام کلیدواژه عملا مثبت واقع شده است.
کارهایی که به عنوان Conversion در نظر گرفته میشود نگاهی میاندازیم. کارهایی مانند تکمیل فرم، ثبتنام برای خبرنامهها، مشاهده صفحات مشخص و نیز خرید محصولات دیگر نمونههایی از Conversion هستند. تقریبا تمام سایتها باید صفحهای دارای یک فرم به اصطلاح contact us داشته باشند.
در بازاریابی رسانههای اجتماعی ابتدا باید تحقیق کنید تا ببینید از قبل چه چیزهایی در بازار وجود دارد. آیا شما هم میتوانید به آن بپیوندید یا نه. برای این کار به دنبال یافتن وبلاگها، مقالات، ویدئوها و فرومهای مرتبط باشید. کار را با جستجوی موضوع در گوگل آغاز کنید. سپس از موتورهای جستجوی مخصوص وبلاگها مانند google blog search استفاده کنید. سپس باید در رسانههای اجتماعی پروفایلی به نام خود یا به نام برند شرکت خود درست کنید.
هنگامی که آمادگی افزایش فعالیت در رسانههای اجتماعی را پیدا نمودید، هرچه میتوانید پروفایل خود را سفارشی نمایید. یعنی از لوگو، رنگهای خاص، مارک تجاری و غیره در آن استفاده کنید. دربارهی رسانههای اجتماعی این نکته را به یاد داشته باشید که تاثیر آن بر روی افزایش بازدید از سایت شما به صورت تدریجی خواهد بود.
کلماتی که در بخش کلیک یک لینک قرار میگیرند را anchor text مینامند. اغلب عباراتی مانند click here و یا more info به صورت anchor text میباشد. البته استفادههای بهتری نیز میتوان از anchor text داشت. درواقع anchor text در مبحث سئو اهمیت خاصی دارد، زیرا این تگ به افراد و موتورهای جستجو اطلاع میدهد موضوع صفحهای که قرار است با کلیک باز شود چیست.
یعنی میتوانید از این تگ برای توصیف مختصر صفحهای که باز می شود استفاده نمایید. اغلب استفاده از کلیدواژههای مهم در anchor text میتواند مفید باشد. میتوانید در وب سایت خود با قرار دادن مناسبترین کلیدواژهها در anchor text لینکها، صفحاتی که به آنها لینک دادهاید توصیف نمایید. سعی کنید anchor textها در حد امکان توصیفی باشند زیرا در مبحث سئو از اهمیت خاصی برخوردارند.
تگ Meta Description مکان دیگری برای استفاده از کلیدواژههای منتخب میباشد. چنانچه شخص کلیدواژههایی را مورد جستجو قرار دهد، آن کلیدواژه توسط موتورهای جستجو شاخصگذاری میشود.
اگر عبارتی که کاربر برای جستجو تایپ کرده است در meta description وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که موتور جستجو به جای نمایش meta description در بخشی از متن موجود در صفحه که دارای کلیدواژه مورد جستجو میباشد به نمایش درآورد. بنابراین اگر میخواهید توصیف مورد نظر شما به نکایش درآید باید کلیدواژه اصلی را در تگ meta description بگنجانید وگرنه این متن را کسی نخواهد دید. نکتهی اصلی دربارهی meta description این است که مانند تگ title باید از کلیدواژهها در آن استفاده نمایید.
اصلیترین آیتمی که در بالابردن رتبهی سایت موثر است یافتنِ کلمات کلیدی متناسب با موضوع سایت است. این کار به عهدهی سئوکار است که متناسب با موضع و صفحات سایت باید کلمه کلیدی مناسب را پیدا کند. همچنین برای یافتن کلمات کلیدی مناسب میتوانید از دو نرم افزار گوگل (( google trend و google keywords )) که مخصوص این کار است استفاده کرد. کافیست کلمات مورد نظر خود را وارد کنید تا کلمات مرتبط دیگر را نیز به شما پیشنهاد دهد. مهمترین عمل در سئو بالا بردن کلمه کلیدی مورد نظر است که سایت شما بر اساس آن کلمات مربوطه رتبه بهتری بگیرد.